PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

Właściwe odżywianie zawodniczek

Bardzo ważne w prawidłowym rozwoju młodego organizmu jest prawidłowa dieta, a w szczególności dzieci uprawiających sport (piłkę nożną).  Sprawność dzieci zależy nie tylko od ćwiczeń, ale także od odżywiania.
Chcąc utrzymać młodzież w dobrej kondycji, należy zapamiętać, że wszelka energia, jaką dysponujemy
pochodzi z tego co zjemy. W wyniku trawienia, pokarm rozpada się na proste cząsteczki, które dopiero teraz mogą być przyswajalne przez organizm i wraz z krwią transportowane są do wszystkich komórek ciała. Komórki ciała magazynują energie, którą wykorzystujemy np. do pracy mięśniowej związanej z ruchem.
.
Kilka głównych zasad odżywiania piłkarki:

 

1. Staraj się jeść pięć posiłków dziennie. Zróżnicowane posiłki i różne źródła składników to podstawa.
2. Jedz dużo surowych warzyw i owoców, szczególnie banany.
3. Zjedz wartościowe śniadanie, które daje energie na cały dzień.
4. Im mniej przetworzone jedzenie tym lepiej tak wiec zachowajmy kolejność surowe-> gotowane -> grillowane-> smażone.
5. Jedz posiłki najpóźniej dwie godziny przed treningiem.
6. Dieta sportowca powinna być bogata w WĘGLOWODANY!!
7. Piłkarz powinien wypijać w ciągu dnia około 3 litrów płynów.
8. Unikaj pustych kalorii, w szczególności słodyczy czy alkoholu.
9. Podczas wysiłku pij napoje izotoniczne.
10. Wystrzegaj się napojów o dużej zawartości cukrów /coca cola, pepsi itp./.
Napoje te powodują ograniczenie koordynacji ruchowej.
11. Ostatni posiłek jedz około 3h przed meczem (rozgrzewką przed meczem/treningiem)
- pół godziny przed meczem zjedz banana.
12. Pamiętaj o witaminach, one są odpowiedzialne za regeneracje mięśni i całego organizmu.
13. Wystrzegaj się jedzenia Fastfoodów. Jest to żywność wysokotłuszczowa i ciężkostrawna,
której wystrzega się każdy mądry sportowiec.
14. Nie jedz tuż przed snem, żołądek chce iść spać, nie męcz go wtedy, zachowaj 2 godzinną głodówkę przed snem.